Kan ik meer zonnepanelen krijgen?
Algemeen
Nee, dit is niet mogelijk. Ons beleid is om geen extra zonnepanelen te plaatsen wanneer er al zonnepanelen door ons geplaatst zijn bij een huurder. Uitzondering hierop zijn de woningen in de wijk 't Ven.
We hebben goed nieuws. Al onze huurwoningen die geschikt zijn, krijgen zonnepanelen. Huurders betalen daar geen vergoeding voor. En voor de huurders die al zonnepanelen hebben, is de maandelijkse vergoeding vervallen. In de veelgestelde vragen Gebruiksvergoeding zonnepanelen vindt u hier meer informatie over.
We doen dit omdat we de aarde en onze huurders willen helpen. Alle huurders met zonnepanelen profiteren van de zonnestroom. Dus voordeel voor u en voor de aarde.
We leggen zonnepanelen per buurt en per gebouw
We moeten daarbij rekening houden met veel verschillende factoren. Deze factoren bepalen de volgorde van het leggen. Is uw buurt of gebouw aan de beurt, dan krijgt u een brief van ons.
Zonnepanelen zijn beter voor het milieu omdat er geen fossiele brandstof nodig is om stroom op te wekken. Stroom van de zon geeft geen CO2-uitstoot. Meer uitleg over zonnepanelen vindt u in het filmpje hieronder:
Nee, dit is niet mogelijk. Ons beleid is om geen extra zonnepanelen te plaatsen wanneer er al zonnepanelen door ons geplaatst zijn bij een huurder. Uitzondering hierop zijn de woningen in de wijk 't Ven.
Zonnepanelen zetten zonnestraling om in stroom die u direct kunt gebruiken. Zonnepanelen werken het beste bij zonlicht. Maar ook bij bewolkt weer en in de winter wekken ze stroom op.
Leveren de zonnepanelen op een zonnige dag meer stroom op dan u op dat moment nodig heeft, dan gaat die stroom terug naar uw energieleverancier. Als de zon niet schijnt wekken de zonnepanelen minder stroom op. Wat u dan tekort komt, komt van uw eigen energieleverancier.
Zonnepanelen moet u zelf aanmelden bij netwerkbeheerder Enexis.
1. Surf naar www.energieleveren.nl
2. Vul uw adresgegevens en de laatste 6 tekens van uw meternummer in.
3. Vul uw contactgegevens in en bevestig uw e-mailadres.
4. Vul de gegevens van uw zonnepanelen in.
Nee, u mag zelf geen zonnepanelen op uw woning plaatsen.
Nee dat hoeft u niet. Als er brand of een andere calamiteit ontstaat door het niet goed functioneren van de zonnepanelen, valt dit onder de opstalverzekering van ’thuis.
Als u meer stroom opwekt met zonnepanelen dan u op dat moment verbruikt, dan gaat die stroom terug naar de energieleverancier (teruglevering).
Verbruikt u meer stroom dan de zonnepanelen op dat moment opwekken, dan neemt u stroom af van de energieleverancier (verbruik).
Het verbruik en de teruglevering mogen tegen elkaar worden weggestreept. Dat heet salderen.
Wekken de zonnepanelen in een jaar meer op dan dat u verbruikt, dan krijgt u over dit ‘overschot’ een vergoeding. Per energiebedrijf is de vergoeding verschillend.
De omvormer maakt zonnestroom geschikt voor het elektriciteitsnet. Op het schermpje ziet u hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken.
Monitoring is met een internetverbinding op afstand kijken of het systeem goed werkt en of de opbrengst van de zonnepanelen voldoende is.
Woningen waarbij de EPV (m.b.t. zonne-energie) is afgeschaft, worden niet meer gemonitord.
Ja, dat kunt u zien op de omvormer.
Als u kiest voor het aansluiten van de zonnepanelen op internet dan kunt u de opbrengst ook digitaal volgen. Via een app ziet u hoeveel de panelen opleveren. 365zon geeft daarover uitleg bij de installatie van de panelen.
Zonnepanelen moet u aanmelden bij netwerkbeheerder Enexis. Dit doet u door op deze link te klikken www.energieleveren.nl.
Heeft u niet de informatie die gevraagd wordt bij het aanmelden? Neem dan contact op met 365Zon, telefoonnummer 040 304 60 98. De informatie kunt u ook vinden onder de vraag 'Hoe werken zonnepanelen'.
Als u de zonnepanelen heeft aangemeld, neemt Enexis contact met u op. Zij bieden u aan om de meter (gratis) te vervangen door een slimme meter. Op een slimme meter ziet u hoeveel zonnestroom u aan het net levert en hoeveel stroom u van het net afneemt.
U als huurder (en dus niet ’thuis) beslist of de meter vervangen wordt. De netwerkbeheerder Enexis is de eigenaar van de (slimme) meter. Wij adviseren u om het voor de zekerheid ook nog even aan uw eigen energieleverancier door te geven.
De opbrengst krijgt u terug van uw energieleverancier bij de jaarafrekening.
Als u dat wilt, dan kunt u het maandelijks voorschotbedrag verlagen. Daarvoor moet de u contact opnemen met de energieleverancier en doorgeven dat er zonnepanelen op uw woning liggen.
Als de omvormer of zonnepanelen niet of niet goed werken, dan kunt u bellen naar 365zon op telefoonnummer (040) 30 46 098 of een e-mail sturen naar zonnepanelen@365zon.nl.
Als de omvormer of zonnepanelen niet of niet goed werken en u woont in complex 251 Snuitlibel dan kunt u bellen naar Lens Energie op telefoonnummer 020 618 37 94.
Als de omvormer of zonnepanelen niet of niet goed werken en u woont in complex 562 Brabantialaan (Stamperij) dan kunt u bellen naar Sungivety op telefoonnummer 020 309 09 29.
Storingen worden gratis verholpen.
U mag zelf de zonnepanelen niet schoonmaken. Dit geeft risico op schade.
Er zit een laagje op de panelen, zodat ze bij een regenbui weer ‘schoon’ regenen.
Als u een probleem heeft met de opbrengst van de zonnepanelen, neemt u dan contact op met ’thuis op telefoonnummer 040 24 99 999.
De zonnepanelen blijven op het dak liggen. De volgende huurder huurt de woning inclusief zonnepanelen. Heeft de huurder zelf zonnepanelen gekocht bij 365zon? Dan neemt ’thuis bij verhuizing de installatie van de huurder over als deze in goede staat is. De huurder krijgt een overnamevergoeding op basis van afschrijving in 15 jaar. De prijs wordt berekend over de totale setprijs.
Naast het afschaffen van de gebruiksvergoeding voor zonnepanelen, zijn ook isolatiemaatregelen zonder vergoeding te verkrijgen (zoals dubbelglas i.p.v. enkelglas). Voor meer informatie over de isolatiemaatregelen kunt u ons bellen op 040 24 99 999.
Daarnaast worden de komende jaren ook planmatig zonnepanelen gelegd op o.a. onze appartementencomplexen.
Uw woning is geschikt voor zonnepanelen als
We leggen zonnepanelen per buurt en per gebouw. We moeten daarbij rekening houden met veel verschillende factoren. Deze factoren bepalen de volgorde van het leggen.
Is uw buurt of gebouw aan de beurt, dan krijgt u een brief van ons. De organisatie die de zonnepanelen legt neemt daarna contact met u op. Zij komen bij u langs en bespreken de mogelijkheden met u.
Nee, helaas dit doet ’thuis niet. U moet deze zelf aanschaffen.
Het kan gebeuren dat de omvormer van zonnepanelen zichzelf uitschakelt op heel zonnige dagen. Dit komt dan doordat de spanning op het stroomnet te hoog is. In de omvormer is een beveiliging gemaakt om overbelasting van het stroomnet te voorkomen. Deze beveiliging schakelt de omvormer uit.
’thuis kan hier helaas niets aan doen. De oplossing is een verzwaring van het stroomnet buiten de woning. Dit gebeurt door Enexis.
Sinds 1 maart 2024 reageert Enexis niet meer op klachten van uitvallende omvormers. Dit is omdat de oplossing voor uitvallende omvormers bijna altijd neerkomt op het verzwaren van het stroomnet. Enexis is hiermee bezig en doet dit per buurt. Op deze planning heeft ‘thuis geen invloed.
Wij kunnen daar geen duidelijk antwoord op geven. De manier waarop terugleverkosten berekend worden, is ingewikkeld en verschilt per huishouden. U heeft te maken met:
Veel informatie over terugleverkosten voor zonnepanelen staat op de website Gaslicht.
De terugleverkosten per energieleverancier vindt u terug op deze website Consumentenbond.
Wilt u weten hoe het zit met de terugleverkosten voor uw zonnepanelen, neem dan contact op met uw energieleverancier.