Stekkerproef

Ik zet de waterkoker aan en ineens valt de stroom uit. Kan er een monteur komen om dit te repareren?

Bij stroomuitval moet u eerst zelf een aantal controles uitvoeren. Misschien hebt u kortsluiting in één van uw apparaten. U kunt dan eerst een stekkerproef uitvoeren. Hieronder leest u hoe u dat kunt doen.

De stekkerproef:

  1. Schakel alle groepen in de meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen.
  2. Verwijder in de gehele woning alle stekkers uit de stopcontacten.
  3. Schakel de groepen in de meterkast weer in.
  4. Schakel de aardlekschakelaar opnieuw in.
  5. Plaats één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Zet hierbij de apparaten ook één voor één aan of wacht tot deze automatisch aanslaan zoals bijvoorbeeld bij een koelkast.
  6. Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de veroorzaker van de storing. Het moet gerepareerd of vervangen worden.
  7. Geeft geen enkel apparaat een probleem? Is er ook geen sprake van overbelasting? En schakelt de aardlekschakelaar toch uit? Dat is er waarschijnlijk iets met uw installatie aan de hand en kunt u bij ons een reparatieverzoek indienen. Dat kan door het invullen van het formulier reparatieverzoek op onze website of telefonisch via nummer (040) 24 99 999. Blijkt dat de storing toch door uw eigen apparatuur veroorzaakt is, dan zijn wij genoodzaakt de elektricienkosten bij u in rekening te brengen. Voer dus altijd eerst de stekkerproef uit.
Terug