"Het is ongelofelijk hoe netjes ’thuis alles rondom de renovatie regelt"

Jeanne Wouterse vertelt

 

De uitstraling van De Ligt in Veldhoven was verouderd en het gebouw vertoonde gebreken. Het was toe aan een nieuwe impuls. Daarom plande ’thuis een groot onderhoud om van De Ligt weer een fijne plek te maken om te wonen, onder andere door te zorgen voor betere isolatie. Er moest het nodige gebeuren, dus de boel stond enkele maanden behoorlijk op de kop. Toch kijkt bewoonster Jeanne Wouterse met een goed gevoel terug op de renovatie.

   

Jeanne woont samen met haar man nu al zeven jaar in De Ligt. Ondanks haar hartklachten is het een montere en actieve dame, die volop contact heeft met medebewoners. Voor ze in De Ligt kwam wonen hadden Jeanne en haar man een tegelzettersbedrijf. “Als het op verbouwen aankomt, weten we dus waar we over praten”, zegt ze. “Maar ik kan niet anders zeggen dan dat de mensen van de aannemer Ballast Nedam hier ontzettend snel en netjes werkten. Mijn man en ik hebben ons er echt over verbaasd.”

Plannen delen

De renovatiewerkzaamheden startten in januari. Vooraf was er voor alle bewoners een informatiemiddag van ’thuis. Ook de gemeente en de aannemer waren hierbij aanwezig. “Ze deden alle plannen uit de doeken en als bewoners konden we ons zegje doen en daar is echt rekening mee gehouden. Achteraf is ook nog iemand van ’thuis bij ons aan de deur geweest om te kijken of alles duidelijk was. We wisten daardoor precies wat er ging gebeuren.” En dat bleef zo gedurende de werkzaamheden vertelt Jeanne. Ze komt aanlopen met een hele stapel papieren. “Door deze nieuwsbrieven van ’thuis bleven we van elke stap op de hoogte. Hadden we vragen, dan konden we bij de uitvoerder terecht. Hij stond altijd voor ons klaar.” 

Goed geregeld

Uitkijkend langs de stijgers voor haar raam zegt Jeanne: “Volgende week worden de stellingen alweer afgebroken. Het dak is inmiddels compleet vernieuwd, er zijn bij iedereen rookmelders geplaatst en in de kozijnen zit nu zonwerend glas. Om de overlast van de werkzaamheden voor ons te beperken kregen alle bewoners consumptie- en maaltijdbonnen van ’thuis. Deze konden we gebruiken in de gemeenschappelijke ruimte terwijl in ons appartement werd gewerkt.” Toch aten Jeanne en haar man gewoon in hun eigen keuken toen het nieuwe kozijn werd geplaatst. “Dat vonden we praktischer en het ging prima. In één ochtend zaten de kozijnen erin. Achteraf lieten de mannen hier alles weer netjes achter. Er lag natuurlijk wel stof, maar er was niets beschadigd of vuil. Ook omdat we van ’thuis plastic hadden gekregen om de meubels af te dekken. Daarnaast hadden de mannen de vloerbedekking keurig afgedekt met papier.”

Worstenbroodjes

Jeanne staat er nog van te kijken hoe goed alles tot nu toe geregeld is. “De aannemer is achteraf zelfs nog een worstenbroodje komen brengen als goedmakertje voor de overlast. Waar zie je dat nou nog? Daarnaast vonden de jongens het ook geen enkel probleem om me even te helpen met het weer ophangen van mijn rolgordijnen toen het werk aan de kozijnen erop zat.”

Wensen gehoord

Naast de isolatiemaatregelen werd ook de uitstraling van De Ligt grondig verbeterd. Aan de buiten- en de binnenkant. Hiervoor overlegde ’thuis met de bewoners via een klankbordgroep. Jeanne: “Zo mochten we zelf bepalen in welke kleur de gangen per verdieping werden geschilderd.” Dankzij de klankbordgroep hebben alle bewoners nu ook extra brede vensterbanken en zijn de entrees verbeterd. Ze liggen nu meer in het zicht. “En de verbindingsgang met de ontmoetings- en de containerruimte blijft behouden”, merkt Jeanne op. “Hij wordt veel door ons gebruik. We zijn de jongsten niet meer en dan is het fijn als je hier bij slecht weer en kou overdekt naar toe kunt. Mooi toch, dat naar dat soort wensen wordt geluisterd?”

Laatste loodjes

Na de zomervakantie zitten alle onderhoudswerkzaamheden erop. “Het was soms even behelpen, maar het gros van de mensen die ik spreek zijn heel tevreden met hoe alles verlopen is”, weet Jeanne. Zoals het er nu naar uitziet heeft ’thuis dus weer een mooie klus geklaard, samen met alle bewoners.              

Staan bij u ook onderhoudswerkzaam-heden gepland? Schrijf al uw vragen op en stel ze bij het eerste gesprek aan de aannemer, dan weet u zeker dat u niet voor verrassingen komt te staan.